№ | Название этапа | Методическая задача | Коммуникативная задача | Ответы учащихся | Режим работы | Время | Средства |
I | Организационный момент | - поприветствовать учащихся; - познакомиться; - настроить учащихся на работу | Stand up, please. Good morning, my dear boys and girls! I’m glad to see you. Sit down, please. How are you today? “-”, tell me, please, what date is it today? I hope you are ready for your English lesson. You should have a pen, a pencil, a book, an exercise-book and diary. Are you ready?” So, let’s start our lesson. | Good morning. I’m glad to see you too. I’m fine. Today is the 16th of November. | T- Cl Cl-T | 2 | Слайд 1 |
II | Фонетическая зарядка | - тренировать учащихся в произношении английских звуков | Children, first let’s train our tongue. Look at the blackboard, please. Let’s learn the poem. Repeat after me all together. My House Let's go to my house. Let's go today. I'll show you all the rooms Where we work and play. Here is the kitchen Where mother cooks for me. Here is the living room Where I watch TV. Here is the dining room We eat here every day. And this room is my room Where I sleep and play. Thank you, boys and girls. Very good! | Дети повторяют за учителем. | Cl-T T- Cl | 5 | Слайд 2 |
III | Речевая зарядка | - тренировать учащихся на базе ранее изученных структур | And now, children, answer my questions: What is your sign? What are you like? What is your friend’s sign? What is your friend like? Thank you for your answers. Good for you. | My sign is Leo. I am a bit boastful. I like buying presents for my friend. | Cl-T T- Cl | 3 | |
IV | Проверка домашнего задания | - осуществить проверку домашнего задания | Now, It’s time to cheek up your homework. Good for you. Thank you. | Дети представляют свой проект. | Cl-T | 5 | |
V | Экспозиция темы урока | -познакомить уч-ся с темой урока; -заинтересовать предстоящей работой | Today we start to study a new unit with an interesting name “Home sweet home”. Today we shall have a very interesting lesson. We shall learn the new words on the topic “My home”, learn to describe the house, play a game with an interesting name “Be attentive” and so on. And the topic of our lessons is “Do you like your house?” | | T- Cl | 1 | Слайд 3 |
VI | Введение грамматического материала | - совершенствовать знание учащимися грамматического материала по теме: «There is / There are» | Сегодня мы научимся рассказывать о нашей квартире или доме. Мы знаем как рассказать о том, что мы имеем в доме, используя оборот “I have got”. Но англичане часто используют еще одно выражение, оно помогает нам говорить о том, что находится в нашей квартире. Это оборот «There is» или «There are». Children, and now, open your books at p 164, let’s read the rule. And now, answer my questions: Как переводятся предложения с оборотом «There is / There are»?; Когда употребляется оборот «There is», а когда «There are»?; Какой из оборотов употребляется, если в предложении перечисляются несколько предметов?; В каких предложениях с оборотом «There is / There are» употребляются some и any? | Дети отвечают на вопросы. | T- Cl Cl-T | 3 | |
VII | Введение новых ЛЕ по теме “My home” | - научить детей новым словам то теме “My home” | And now, children, let’s learn the new words, which are very important for us today. Look at the blackboard, please and repeat after me all together. a kitchen [ˊkiʧ]in] кухня; running water [ˊrʌniŋˊwɔ:tə] водопровод; central heating [ˊsentrəlˊhi:tiŋ] центральное отопление; a refrigerator [riˊfriʤəreitə] холодильник; a dishwasher [ˊdiʃwɒʃə] посудомоечная машина; a cupboard [ˊkʌbəd] шкаф; a dresser [ˊdresə] кухонный шкаф для посуды; a dining room [ˊdainiŋru:m] столовая; curtains on the window [ˊkɜ:tnz] занавески; a chair [ʧeə] стул; a stool [stu:l] табурет; a living [ˊliviŋrʊm] room гостиная; a wall unit [ˏwɔ:lˊju:nit] мебельная стенка; a carpet [ˊka:pit] on the floor ковер на полу; an armchair [ˊa:mʧeə] кресло; a fireplace [ˊfaiəpleis] камин; a bedroom [ˊbedrʊm]спальня; a bookshelf [ˊbʊkʃelf]книжная полка; a bookcase [ˊbʊkkeis] книжный шкаф; a wardrobe [ˊwɔ:drəʊb] платяной шкаф; a dressing-table [ˊdresiŋteibl] туалетный столик с зеркалом; a chest of drawers [ˊʧestəvdrɔ:z] комод; a study [ˊstʌdi] рабочий кабинет; a bathroom [ˊba:θru:m] ванная; a toilet [ˊtɔilət] туалет; a pantry [ˊpæntri] кладовая | Дети повторяют за учителем. | T- Cl Cl-T | 5 | Слайд 4 |
VIII | Выполнение упражнения “What is it?” | - тренировать уч-ся в использовании ЛЕ, обозначающих предметы мебели | And now, children, look at the pictures and answer me what is it? | It is a table, sofa, window … | T- Cl Cl-T | 2 | Слайд 5 |
IX | Физкультминутка | - снять физическое напряжение учащихся; - сменить вид деятельности | - Are you tired? OK, let’s have a rest. Stand up, please. Hands up! Hands down! (Дети поднимают и опускают руки). Hands on hips! Sit down! (Кладут руки на пояс, садятся). Hands up! To the sides! (Руки вверх, в стороны). Bend left, bend right! (Наклоны влево и вправо). One, two, three, four, five, six Hop! (Прыжки). One, two, three, four, five, six Stop! (Останавливаются). Stand still! (Встают смирно). - Thank you boys and girls! Sit down! | Дети выполняют упражнения. | T- Cl | 1 | Слайд 6 |
X | Выполнение упражнения “Try to guess what room it is” | - тренировать уч-ся в использовании ЛЕ, обозначающих название частей дома | And now, children, let’s try to guess what room it is. 1)What is the room you sleep in? 2)What is the room you cook in? 3)What is the room you work or study in? 4)What is the room you take a shower in? 5)What is the room you have meals in? | It is a bathroom, bedroom… | T- Cl Cl-T | 2 | Слайд 7 |
XI | Выполнение упражнения “Furnish these rooms!” | - активировать ЛЕ по теме “My home” | And now, children, let’s furnish these rooms. Посмотрите на слова справа и решите: что и в какой комнате должно стоять. Потом заполните таблицу.
| There is lamp in the study. | T- Cl Cl-T | 5 | Слайд 8 |
XII | Выполнение упражнения на использование грамматического материала «There is / There are» | - тренировать уч-ся в использовании грамматического материала «There is / There are» | And now, children, let’s complete the sentences. There … one window in the kitchen. There … no posters in my room. There … many doors in Jim’s house. There … a big living room in the flat. There … two bathrooms in the house. There … bedrooms in the house. There … a piano in my room. There … two desks in the study. There … no pantry in his flat. There … a nice carpet on the floor. There … many interesting books on the shelf. | There is one window in the kitchen. | T- Cl Cl-T | 5 | Слайд 9 |
XIII | Выполнение упр. 1.2) , стр. 45 | | Children, and now open your books at p 44-45 Alice likes her comfortable new house. All the rooms have special things. What pieces of furniture are there in each room? Let’s describe the rooms on the photos. Use the new words or word-combinations and “there is/ there are”. | Дети описывают комнату на картинке, используя новые слова и выражения и оборот “there is/ there are”. | Cl-T T- Cl | 5 | |
XIV | Подведение итога урока. Объяснение домашнего задания. | - подвести итог урока; - объяснить домашнее задание | Ребята, давайте вспомним, о чем мы сегодня с вами говорили. Good for you. Open your diaries and write down your home task: Ex 1 p 35 (AB); Ex VII p 64 – выписать I столбик. (Выставить оценки) Учитель подробно объясняет домашнее задание. Thank you for your work. The lesson is over, good bye. | | T- Cl Cl-T | 2 | Запись домашнего задания на доске. Слайд 10 |