Просмотр содержимого документа
«What do you know about Great Britain»
Конспект урока в 5 классе на тему: " GreatBritain"
Педагог: Машезова Марина Мухамедовна
Автор учебника: С.Г. Тер-Минасова, Л.М. Узунова, Е.И. Сухина.
Класс: 5
Тип урока: изучение нового материала.
Цель:
Практическая:
формирование лексических навыков чтения и говорения;
развитие умения читать / понимать на слух с целью извлечения детальной информации;
организация практического использования материала в разных видах речевой деятельности.
Общеобразовательная: расширение знаний и представлений об особенностях и культуре англоязычных стран.
Развивающая:
развитие способности к догадке, к сравнению и сопоставлению речевых единиц;
развитие способностей к распределению и переключению внимания.
Воспитательная:воспитание уважительного отношения к другой культуре.
Задачи:
1. Практические: развивать у учащихся умения монологической и диалогической речи;
2. Воспитательные: формировать у учащихся уважение и интерес к культуре и народу Великобритании воспитывать культуру общения.
3. Развивающие: развивать у учащихся интерес к изучению английского языка; углублять познавательные мотивы; развивать эмоциональную сферу учащихся и их актёрские способности.
4. Образовательные: обобщить и расширить знания учащихся Великобритании , расширить общий и лингвистический кругозор учащихся.
УУД, формируемые на уроке:
Познавательные:
Уметь осознанно и произвольно построить речевое высказывание.
Регулятивные:
Уметь планировать результат своей работы.
Коммуникативные:
Уметь слушать и понимать речь других, выражать свои мысли.
Оборудование и технические средства обучения: интерактивная доска, компьютер, мультимедиа проектор, обычная доска, наглядноВеликость, иллюстрации, раздаточный материал.
Использование ИКТ на уроке: Презентация Power Point; интерактивная доска
Наглядные пособия: презентационное сопровождение, карта Великобритании.
Ключевыеслова: Great Britain, Scotland, England, Wales, Northern Ireland, The United Kingdom, Great Britain, a country, a daffodil, a shamrock, a thistle
Рабочие материалы для обучающихся: учебник, рабочая тетрадь.
Этап урока (занятия)
Время, мин
Содержание учебного материала
Методы и приёмы работы
ФОУД (формы организации учебной деятельности)
Деятельность учителя (воспитателя)
Деятельность обучающихся (воспитанников)
ФУУД (формирование универсальных учебных действий)
Ход урока.
1. Приветствие.
Good morning boys and girls! I am glad to see you. Are you ready to the lesson? How are you today? Fine, thank you.
2. Warm up
Please answer for my questions.
- Who is on duty today? Who is absent today?
- What date is it today?
-What day of the week is it today?
-How many lessons have you got today?
-When does your school starts?
-What are your favourite subjects?
- What’s your hobby?
-How old are you?
- Where do you live?
3. Phonetic drill: First of all let’s repeat some tongue twisters.
(Чтение скороговорок)
I cannot bear to see a bear Bear down upon a hare. When bare of hair he strips the hare, Right there I cry, “Forbear!”
Swan swam over the sea, Swim, swan, swim! Swan swam back again Well swum, swan!
A big bug bit the little beetle but the little beetle bit the big bug back.
4.Ознакомление с темой Прием « Загадка»
(использование стихов договорок)
Вот неспелый мандарин. Он пока зеленый, green. G
Знаю, самый строгий цвет В светофоре красный, red. R Если вдруг он загорится, Все должны остановиться!
У меня их два, они большие E Слышит отличное каждое (ear)
Думал и запоминал: Животное – animal. A
В доме разная есть мебель. Вот обеденный стол, table.T
Больше всех цветов по нраву Мне коричневый цвет, brown.B
На трамвайчик сел и едет Кролик маленький – a rabbit.R
Наслажденьем будет райским Съесть мороженое, ice-cream.I
Тише, дети, не, кричите: в класс заходит – Englishteacher.T
От плеча до кисти сам Называю руку (arm) A
Cлушай и запоминай я по английски будетI
Ты гляди и молча слушай: Кто не моет шею, neck, N 'Тот пропащий человек
- So what key world have we got? Right you are! Great Britain. Today we’ll speak about this interesting country, Итак сегодня у нас путешествие в Великобританию.Open your copy books,write down the date and the topic of our lesson Great Britain.
5. Введениеновойлексики.
Great Britain, Scotland, England, Wales, Northern Ireland, The United Kingdom, Great Britain, a country, a daffodil, a shamrock, a thistle
6. Проверкадомашнегозадания
Your home task was to tell your friends about your best day at school.
7. Listening. Open your books on page 68, ex. 2 Listen to the conversation and guess the meaning of the new words.
8. Now, children? open your workbooks on p.27 and look at ex. 3.
9. Физкультминутка
Hands on shoulders, (ладонинаплечи)
Hands on knees. (ладони на колени)
Hands behind you, (рукизаспину)
if you please;
Touch your shoulders, (сноваладонинаплечи)
Now your nose, (пальцем дотронуться до носа)
Now your hair and now your toes; (дотронуться до волос, затем до пальцев на ногах)
Hands up high in the air, (рукивверх)
Down at your sides, and touch your hair; (рукипошвам, дотронутьсядоволос)
Hands up high as before, (сноварукивверх)
Now clap your hands, one-two-three-four!(хлопаем в ладоши 4 раза)
10. Open your books on page 70, ex.8. Read the text about Britain and say what people lived in the country many centuries ago.
11. Проделкистарогобеса. Let’s do the next task. Fill in the gaps using the words from the box .
Fill in the sentences with the words in the table
London Queen Cities
The House of Parliament Сhurch four Trafalgar Square
1____ is the capital of Great Britain.
2. London is the one of the largest___________ in the world.
3. There is a Nelson Column in the centre of ______________ .
4. Westminter Abby is the best – known________in England.
5._____________ is the seat of the British government.
6. Buckingham Palace is the London home of the _______
7. The U K Consistsof_______ parts.
12. Прием « Перепутанныелогическиецепочки»
The next task for you must find the right translation to following word combinations.
Great Britain дом Парламента
Capital Британские острова
England Великобритания
Square kilometres столица
British Isles Англия
House of Parliament Квадратные километры
13.Quiz What do you know about Great Britain?
1.What is the official language in Great Britain? a) English; b) French; c) Russian; d) German.
2. Big Ben is … a) a horse; b) a clock; c) a city; d) a museum
3. The capital of the UK is … a) New York; b) Boston; c) Los Angeles d) London 4. Great Britain is divided into … parts. a) three; b) five; c) four; d) two
5.Where is the United Kingdom situated? a) The British Isles; b) Ireland; c) America; d) Asia
6.Halowe’en is:
a)City b)country c)holiday d)capital
7.Red rose is the national emblem of
A-)England b)Wales c)Scotland d)Northern Ireland
8.Thistle is the national emblem of
A-)England b)Wales c)Scotland d)Northern Ireland
. 9)Yellow daffodil and the leek are the national emblem of
A-)England b)Wales c)Scotland d)Northern Ireland
10)Shamrock is the emblem of
a)Ireland b)England c)Wales d)Scotland
14. Подведениеитогов
-Well done pupils. You have worked hard today. But our lesson is coming to the end. But I hope that it will make you find some more interesting information about UK and may be some of you will find the opportunity to visit this country.And your marks.
15. Reflections
- What was the topic of today's lesson?
- Was it interesting for you?
- What episode did you like best of all?
- What new knowledge have you got today?
- Did you like the whole lesson?
- In what situations can you use this material?
16. Home task. So, your home task for Monday will be to write a short article about Great Britain, using the information you have just learnt.
Have a good day!?
ПРИЛОЖЕНИЕ № 1
Домашнее задание.
Напиши статью о Великобритании, закончив предложения: 1. The full name of the country is___________________________________________. 2. The UK consists of -____ parts. They are __________________________________. 3. The capital of the UK is ________________________________________________. 4. The largest cities of the UK are___________________________________________. 5. The national flag of the UK is________________________________________. 6. The national language of the UK is _______________________________________. 7. The national holidays of the UK are_________________________________________. 8. The most famous educational centers are _________________________________. 9. The official head of the UK is __________________________________. 10. The English have three kinds of weather:____________________________________________.